رمان چیست؟

رمان خواندن از بارقه های همیشگی امید به زندگی در من است. به قول یکی از دوستانم رمان خواندن برایم حکم قدم زنی در ساحل را دارد، همان قدر با عظمت، همان قدر دلپذیر و همان قدر با الهام بخش. این نوشته حاصل سوال و جواب های ریز و درشت درباره رمان است که هم در ذهن خودم بالا و پایین می رود و هم به گمانم در ذهن همه اطرافیانم. در این مقاله به این می پردازیم که رمان چیست و چرا باید رمان بخوانیم؟

من: چرا یکهو خواستی در این باره حرف بزنی؟

 


 

خودم: یکباره نیست. خیلی وقت است در این باره فکر می کنم. تقریبا از اولین رمانی که خواندم. بینوایان اولین رمانی بود که با آن آشنا شدم. در سن ۱۲ ساگی. فکر می کنم شروع هیجان انگیزی بود. بعد از آن آثار دیکنز، تواین، جین آستین و در یک کلام رمان های کلاسیک را زیر و رو می کردم. چند سال بعد به لطف حضور در کلاس داستان نویسی با لیست بلند و بالایی از نویسنده های موفق و خوب و کتاب های بی نظیر آشنا شدم. قبل از این که بفهم چه شده افتاده بودم روی دور رمان خواندن. تمام دنیایم رمان بود. هفته ایی دو یا سه تا رمان زیردستم بود. خوب یادگرفته بودم چطور با کتاب ارتباط بگیرم. بعد این همه سال رمان خواری فکر کردم این لذت را واکاوی کنم وبه دیگران هم بفهمانم.

 

حالا این رمان خواندن چه چیزی به تو اضافه کرده؟

خودم: همه چیز! باورم دارم رمان هایم خمیر مایه وجودم هستند. مهمترین چیز فن حرف زدن و ارتباط گیری بود. من باور دارم آدم ها بدون همدیگر دوام نمی آورند. آدمی به اجتماع زنده است. آدم ها باید همدیگر را بشناسند. هرچند موجودات عجیبی هستیم ولی باید همدیگر را درک کنیم. باید تجربه کنیم تا درون همدیگر را بفهمیم. خب به نظرت چه طور می شود عمیق ترین لایه های همدیگر را بیشتر بفهمیم؟

من: لابد می گویی با رمان خواندن؟

خودم: دقیقا! دو راه بیشتر نداریم. یا وارد وجود همدیگر شویم و به عمق افکار هم نفوذ کنیم. یا راه میانبر را بپذیریم، رمان خواندن  برای رسیدن به این درک. البته این فقط حرف من نیست. ناصر ایرانی در کتاب هنر رمان می گوید:

 

 

 من: داری میگویی از رمان خواندن پول در می آید؟

خودم: طبیعتا از لای رمان که پول سبز نمی شود. یا در ازای مطالعه هر رمان به پول نزدیک نمی‌شوی. اما رمان می تواند رکن مهمی از یادگیریهایت باشد. البته اگر اهل نوشتن باشی بدون رمان خواندن و بدون یادگیری قصه پردازی خیلی عقب می‌مانی. ولی رمان خواندن بیشتر از یک نیاز است که باید برآورده شود؛ به قول یوسا آدم ها رئیس جمهور هم که باشند نیاز دارند که شب ها قبل خواب کمی خودشان را در دنیایی دیگر غرق کنند.



حالا برای این که بتونی رمان های جدید بخونی کافیه سایت یک رمان را دنبال کنی سایت یک رمان کلی رمان برای دانلود داره 

دانلود رمان یکی از کارهای اختصاصی سایت یک رمان هست و انجمن رمان هم دارن که میتونی رمان جدید تایپ کنی یا انلاین بخونی

نظرات